Welcome to the world of Saab ! Register
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
  1. #1
    Saab Enthusiast mattlach's Avatar
    Join Date
    07 May 2011
    Location
    Winchester, MA (near Boston)
    Posts
    80
    Saab(s)
    2011 Saab 9-5 Turbo4 Premium, 6 spd manual

    Hej! (Introduktioner)

    [lang=sv]Eftersom ingen annan har skrivit något här får man anta att jag är den enda svensktalande medlemmen här.

    Om du bor i Sverige (eller åtminstone talar svenska) skriv en introduktion här!

    Själv heter jag Mats. Jag flyttade ifrån Sverige i 1998 (vilket har orsakat min något rostiga svenska). Jag bodde i Stenungsund i Bohuslän från 1983 till 1996 och i Askim i Göteborg till 1998.

    Nuförtiden bor jag i USA i Bostontrakten.

    För mej duger enbart värstingmodellerna. Jag har nu min andra 9-5 Aero (Båda manuella så klart.) Min 2004 98-5 Aero har jag trimmat med Nordic steg 2 mjukvara.[/lang]

  2. #2
    Robert
    Saab Enthusiast
    Join Date
    17 May 2011
    Location
    Karlstad, Sweden
    Posts
    65
    Saab(s)
    Saab 9-3 Aero, Saab 900 Convertible
    [lang=sv]Hej
    Här kommer en liten enkel introduktion från mig:
    Jag heter Robert, jag bor i Karlstad, Värmland. Där jag också är uppväxt. Jag har hunnit med att jobba 7 år på Saab i Trollhättan samt 3 är på en liten elbilstillverkare i Norge(Think). Bilar (speciellt Saab), fotografi, teknik, naturen m.m. är stora intressen.
    Jag har en 9-3 Aero -00 samt en Saab 900 Cabriolet.[/lang]

  3. #3
    Saab Enthusiast mattlach's Avatar
    Join Date
    07 May 2011
    Location
    Winchester, MA (near Boston)
    Posts
    80
    Saab(s)
    2011 Saab 9-5 Turbo4 Premium, 6 spd manual
    Quote Originally Posted by Saabrobz View Post
    Hej
    Här kommer en liten enkel introduktion från mig:
    Jag heter Robert, jag bor i Karlstad, Värmland. Där jag också är uppväxt. Jag har hunnit med att jobba 7 år på Saab i Trollhättan samt 3 är på en liten elbilstillverkare i Norge(Think). Bilar (speciellt Saab), fotografi, teknik, naturen m.m. är stora intressen.
    Jag har en 9-3 Aero -00 samt en Saab 900 Cabriolet.
    [lang=sv]Hej, vad kul!

    Vad sysslade du med på Saab? Min pappa gjorde sin doktorsavhandling i lackeringsanläggningen på Saab i Trollhättan mot slutet av 70-talet tror jag.

    Har du haft någon hand i framtagandet eller tillverkningen av de nuvarande modellerna?

    Det är ganska kul att så många i de internationella Saabforumen har liknande intressen. Jag sysslar också lite själv med fotografi, och har teknikintresse. (bygger bland annat datorer).

    Jag måste medge att jag nog ljög lite grann när jag tidigare sade att enbart värstingmodellerna duger. Jag provkörde nyligen en 6 växlad manuell 2011 BioPower 9-5:a, och det blev kärlek vid första ögonkastet. Jag vet inte riktigt vad det var som hände men nu sitter bilen parkerad framför huset.

    Jag har aldrig köpt nybil förut, och tyckte det var en ganska dum ide, men det är en fantastisk bil.





    Jag måste - igen - be om ursäkt för min mycket rostiga svenska. Det är förvånansvärt hur snabbt ett språk bekommer ovant då man inte använder det dagligen.[/lang]

  4. #4
    Robert
    Saab Enthusiast
    Join Date
    17 May 2011
    Location
    Karlstad, Sweden
    Posts
    65
    Saab(s)
    Saab 9-3 Aero, Saab 900 Convertible
    [lang=sv]Hej
    Jag jobbade i monteringen, när jag började där 01 så jobbade jag först på 9-5 linan, sen när de slog ihop linorna så blev jag överflyttad till den nya linan. Så jag har byggt 9-5 från årsmodell-01 till 08, 9-3 från 03-08 och Cadillac Bls från när den kom 06 till 08.
    Turbo X modellen var väl den sista nyheten som kom innan jag slutade, det är en trevlig bil.
    Aha, så du har också en koppling till Saab fabriken, trevligt! jag var inne i Måleriet en gång( då det normalt sett är helt stängt för de som inte är anställda i den fabriken), det är en väldigt fascinerande anläggning som verkligen är häftig!
    Angående det här med intressen, så tror faktiskt det kan ha med Saab intresset att göra, att en del på dessa forum har liknade övriga intressen. Det är väl en viss typ av folk som fastnar för Saab. ser förresten att du också fastnat för Nikon, samma här, riktigt trevliga kameror.
    Jag får säga stort grattis till köpet av den nya 9-5 då!!!! ser fantastiskt fin ut!!!! den färgen är helt klart den snyggaste!!!
    Du bodde i Bostontrakten skrev du, jag tror ja har hört nån gång att det skall vara ganska mycket Saab och Volvo bilar i den trakten av Usa, stämmer detta?

    Jag tänkte faktiskt inte på att din svenska var rostig föränn du skrev det, men kan förstå att de lätt blir så.[/lang]

  5. #5
    Renato Piereck
    Spreading the Saab virus rpiereck's Avatar
    Join Date
    24 Jul 2011
    Location
    Ansbach, Germany
    Posts
    1,520
    Saab(s)
    '00 9-5 Aero SC, 87 900i 8v
    [lang=sv]Hej! Mitt namn är Renato, och jag är amerikan, men jag är född i Brasilien. Jag lär mig svenska nu, att försöker göra det det åttonde språket (efter portugisiska, engelska, franska, spanska, tyska, italienska och koreanska).

    Min svenska är mycket grundläggande nu och jag atill använder en ordbok mycket!

    Hej då![/lang]

  6. #6
    Saab Fan
    Join Date
    24 Aug 2011
    Location
    Cape Town
    Posts
    20
    Saab(s)
    2002 9-3 S
    [lang=sv]Njä man hej! Jag är i Kapstad, Sydafrika! Jag är inte Svensk men har varitt bosätt i Trolhättan för länge sen. 3 år alt o alt.
    Men, nu har jag bestämt mig att köpa en SAAB. 2002 9-3 SE. Den är begangnad och har 145000km på. Jag har aldrig ägd en SAAB men nu ska vi ser!!

    Hej på ni alla![/lang]

  7. #7
    Saab Fan
    Join Date
    24 Aug 2011
    Location
    Cape Town
    Posts
    20
    Saab(s)
    2002 9-3 S
    [lang=sv]Nej, jag är här![/lang]

  8. #8
    Robert
    Saab Enthusiast
    Join Date
    17 May 2011
    Location
    Karlstad, Sweden
    Posts
    65
    Saab(s)
    Saab 9-3 Aero, Saab 900 Convertible
    Vad kul att antalet svenskspråkiga ökar här på sidan , Niknaks: kul att du har köpt din första Saab!! hoppas du trivs med den! lycka till i framtiden med den!! vore trevligt att se bilder! Är det svårt att få tag i Saabar i kapstaden?

  9. #9
    Saab Fan
    Join Date
    24 Aug 2011
    Location
    Cape Town
    Posts
    20
    Saab(s)
    2002 9-3 S
    Name:  SAAB 9-3 at beach.jpg
Views: 302
Size:  39.3 KB

    Här har du den Saabrobz!<br>Den är inte riktig vit, mera "pearlwhite" som de säjer.<br>Tyvärr har SAAB en dåligt rykte här nere. Och därför finns där inte många av de. Problemett kommer nu att vara att få tag i reservdelar som vävhusventilation grejer. <br>Som tur har min bil varit serviced hoss agenterna hela tiden och de har använt Mobil1.<br>Begangnad får man myckett bil för relatift bra pris! Kul tycker jag.

  10. #10
    Robert
    Saab Enthusiast
    Join Date
    17 May 2011
    Location
    Karlstad, Sweden
    Posts
    65
    Saab(s)
    Saab 9-3 Aero, Saab 900 Convertible
    Snygg!! Grattis till köpet!! verkligen fantastisk natur du har i bakgrunden. riktigt fin bil och bild.

 

 

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
All times are GMT. The time now is 06:26.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 2024 vBulletin Solutions Inc. All rights reserved.